Eti Maden İşletmeleri Genel Müdürü Serkan Keleşer, Üniversitemiz tarafından 4’üncüsü düzenlenen Gençlik Sohbetleri Programının konuğu oldu.
Hitit Üniversitesi Meslek Yüksekokulları Ethem Erkoç Konferans Salonu’nda düzenlenen programa, Rektörümüz Prof. Dr. Ali Osman Öztürk, Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Halil İbrahim Şimşek, akademik ve idari personelimiz ile öğrencilerimiz katıldı.
Rektör Prof. Dr. Öztürk, programın açılışında yaptığı konuşmada, Gençlik Sohbetleri kapsamında, daha önce sırasıyla Etnospor Konfederasyonu Genel Başkanı Bilal Erdoğan, Cumhurbaşkanlığı Sözcüsü İbrahim Kalın ve Gazeteci-Yazar Prof. Dr. Yusuf Kaplan’ı öğrencilerle buluşturdukları anımsatarak, bu programın 4’üncüsünde Eti Maden İşletmeleri Genel Müdürü Keleşer’i ağırlamaktan mutluluk duyduğunu ifade etti.
Milletimizin ve devletimizin imkanlarını daha iyi nasıl değerlendirilebileceğine dair kafa yoran isimlerin, tecrübelerini, bilgi birikimlerini gençlik sohbetlerinde öğrencilere aktardığını anlatan Prof. Dr. Öztürk, “Enerjisi, donanımı, birikimi ve konunun hassasiyetiyle çok ilgi çekecek belki de bugünü, tarzı, yaklaşımı ve tecrübeleriyle çok özel kılacak bir misafirimiz var aramızda” ifadesini kullandı.
Eti Maden’in Türkiye’nin ilk özel kuruluşlarından biri olduğuna işaret eden Prof. Dr. Öztürk, “Gazi Mustafa Kemal Atatürk tarafından 1935’te kurulan bir kurum. O zaman bakır gibi temel madenlerle olan ilişkisi, şu anda bor gibi dünyanın artık geleceğinde olması gereken, teknolojisi, altyapısı, lojistiği ile dikkati çeken, stratejik ürün ve bu ürüne dair konuşulacak çok şey var. Üzerinde bulunduğumuz toprakların zenginliği çok kıymetli ve değerli. Bu kaynakları kullanabilmeniz için ömrünü vakfetmiş insanlar çok değerli. Bugünkü sohbetimizi canla başla dinleyeceğinize eminim” şeklinde konuştu.
Keleşer: “Dünya bor rezervinin yaklaşık yüzde 73’ü ülkemizde bulunuyor”
Programda, daha sonra Eti Maden İşletmeleri Genel Müdürü Serkan Keleşer, “Borun Geleceğini Tasarlamaktan Bor İle Geleceği Tasarlamaya” konulu sohbetini gerçekleştirdi.
Keleşer, dünyada tespit edilen 4.5 milyar ton bor rezervinin 3.3 milyar tonunun Türkiye’de bulunduğuna işaret ederek, “Dünya bor rezervinin yaklaşık yüzde 73’ü ülkemizde bulunuyor. Yüzde 6’sı ABD’de, yüzde 6’sı Rusya’da, yine yüzde 5-6’sı Çin’de, yüzde 1-2’si de Bolivya, Şili, Peru ve Arjantin’de bulunuyor” diye konuştu.
Dünyada yıllık yaklaşık 4 milyon ton bor kullanıldığını anlatan Keleşer, “Bu rakamlara bakarsanız, Türkiye olarak tek başına, biz dünyanın yaklaşık bin yıllık bor ihtiyacını karşılarız. Türkiye’de hiç bor yok diyelim, diğer ülkeler yaklaşık 300-400 yıl dünyaya bor verebilir. Hesap bu” ifadesini kullandı.
Bor madeninin yüzde 50 cam sektöründe, yüzde 16 gübrede, yüzde 15 seramikte, yüzde 20 civarında da diğer sektörlerde kullanıldığını kaydeden Keleşer, şunları söyledi:
“Bor, amiyane tabirle ‘yancı’ bir üründür. Girdiği her yere ‘yancı’ olarak girer. Bor, bazı sektörlerde olmazsa olmaz ama bazı sektörlerde ise olmasa da olur. Bor bizim için niye önemli? Ne yapacağız, bu kadar boru? Satmamız lazım. Katma değerli bir ürüne çevirmemiz lazım. Bunun için ürün çeşitliliğini artırmamız lazım. Bu çok önemli. Bunun için Ar-Ge yapalım, kullanım alanlarını artıralım diye çaba gösteriyoruz.”
“Bundan üç dört yıl önce dünyada pazarımız yüzde 48’di”
Keleşer, 2022 yılı tahminlerine göre, ilk defa, dünyada bor pazarının 4.5 milyon tonu geçmesini beklediklerini ifade ederek, şöyle devam etti:
“Bundan sonraki süreçte de borun tüketimin artış trendine girdiğini göreceğiz. İlk defa, Eti Maden geçen yıl, 2021 yılında, 2 milyon 630 bin ton bor ürünü sattı. Dünyada yaklaşık 4.1 milyon ton civarında. Bunun yüzde 63’üne denk geliyor. Pazarımız kaç? Yüzde 63, Rezervimiz yüzde 73. ABD’nin rezervi yüzde 6, pazarı yüzde 24. Hedefimiz, rezerv kadar pazar. Rezervimiz yüzde 73, pazarımız da en azından yüzde 73 olsun. Yüzde 63’ü de küçümsemiyorum. Bundan üç dört yıl önce dünyada pazarımız yüzde 48’di. 10 yıl önce yüzde 25-26’lardaydı. Yani yüzde 63 de deli rakam. Ben bunu size ajite etmesem, ‘iyi, Eti Maden yüzde 63, daha ne olsun’ derdiniz. Bilgiyi nasıl kullandığınız, çok önemli. Algı konularına dikkat edin.”